Aktualizace FW serveru DELL T420

Aktualizace byla provedena pomocí balíčků:
BIOS_H2KF7_WN64_2.9.0.EXE
iDRAC-with-Lifecycle-Controller_Firmware_0GHF4_WN64_2.65.65.65_A00.EXE

Aktualizaci jsem měl zkomplikovánu tím, že na serveru neběží OS s grafickým rozhraním ale hypervizor ESXi. Instalační balíčky dostupné pro stažení jsou ale typicky pro Windows a Linux.

Po několika neúspěšných pokusech o aktualizaci BIOSu serveru T420 pomocí různých metod se mi nakonec aktualizovat podařilo. Neúspěšně jsem zkoušel aktualizaci z iDRAC, kde se sice načetl EXE balíček aktualizace, správně se zobrazilo i info o verzi v něm obsažené, při pokusu o instalaci ale opakovaně iDRAC pokus ukončil (chybovým?) hlášením s odkazem na Job Queue. Nepodařilo se mi aktualizovat ani pomocí FreeDOS flešky, systém z ní odmítl bootovat, což ale bylo, jak se později ukázalo, nakonec nejspíš dobře.

Po uvedených pokusech jsem zkusil balíčky vložit na instalační USB s Win10, z toho nabootoval a na první obrazovce instalaci přerušil vyvoláním příkazové řádky (Shift+F10). Přepnul jsem se na disk C: a spustil nejdřív balíček s BIOSem (přejmenovaný na BIOSUPG.EXE).

Spustil se wokenní program (pod FreeDOS by to asi fakt nefungovalo), který po potvrzení, že jako ANO, někam (do LCC?) cosi extrahoval a skončil hlášením, že "The Bios image file is succesfully loaded..." a jestli jako chci restartovat. Potvrdil jsem že "Yes".

Po restartu mě poněkud zneklidnila úvodní obrazovka, která hlásila BIOS v 1.4.6 (tj. původní), v zápětí se ale teprve spustil vlastní update.

Hotovo bylo zhruba za dvě minuty. Po dalším restartu již systém hlásil vytouženou verzi 2.9.0.

Znovu jsem nastartoval z instalačky Win10 a obdobně spustil druhý balíček - iDRAC+LCC (přejmenovaný na iDRACLCC.EXE).

Po spuštění instalace...

...chvilka chroupání...

...a po potvrzení delší...

...skoro pět minut a stále není hotovo, následovala ztráta spojení na vzdáleném PC...

...a hotovo. Uf! Už jsem se bál, že se něco potento.

Průběh byl podobný, hlavní rozdíl byl v tom, že extrahování trvalo neskutečně dlouho - asi 11 minut, a v průběhu se ztratilo spojení s konzolou iDRAC na vzdáleném PC. Celá aktualizace tohoto balíčku proběhla pomocí Win64 utility, po jejím ukončení bylo akorát třeba ukončit i instalační program Win10 a tím restartovat (vypnout). Po vytažení flešky (a zasunutí pevných disků, které jsem na začátku pokusů o aktualizaci odpojil) pak již nabootoval instalovaný OS (ESXi) a v iDRAC se bylo možné kochat čísly nových verzí firmwaru.

Doplňující poznámky a odkazy

Po nějakém pátrání ohledně instalace aktualizací přes iDRAC se mi to jeví tak, že aktualizace se po načtení zařadí do fronty "Job Queue" a server je třeba restartovat s následným bootem do "Lifecycle Controller" (příští start do LCC lze zvolit v java verzi konzole iDRAC). Výše uvedenému nasvědčuje např. toto video.

Další zajímavé video se zabývá nastavením serveru pro aktualizaci FW pomocí "Lifecycle Controlleru" z HTTPS serveru downloads.dell.com. Toto je asi nejlepší cesta k celkové aktualizaci serveru. Pokud je již provedena aktualizace LCC, je video relevantní zhruba až od desáté minuty.