Autobaterie a její údržba

S nevyžádanými novými technologiemi, jako je např. systém Start-Stop, se změnil i způsob dobíjení baterie v autě. Bylo pro mě celkem překvapení, když jsem zjistil, že v nových autech již baterie není po nastartování dobíjena kontinuálně, ale (zřejmě z důvodu omezení emisí) typicky pouze tehdy, když "není noha na plynu". V tomto článku chci tedy shromáždit některé poznatky a zkušenosti s provozem a údržbou autobaterie.

Nový způsob dobíjení za jízdy

Tlak na snížení emisí moderních aut má ohledně provozu autobaterie celkem neblahé důsledky. Jako by nebylo dost na tom, že systém Start-Stop likviduje baterii častými starty. Změnil se totiž také přístup k dobíjení za jízdy, kdy standardně je baterie dobíjena jen krátce po startu a po té jen v situacích kdy se "brzdí motorem". Když jsem se dozvěděl, že moderní auta se mají takto k baterii chovat, pořídil jsem si měřidlo do autozásuvky a začal chování svého auta (Lodgy 1.6 benzin rok 2016) pozorovat.
Při cestách do práce a z práce jsem zjistil, že někdy auto dobíjí kontinuálně (napětí 14,6V), jindy pak při akceleraci dobíjet přestává (napětí klesne na cca 12,2V), pri brždění motorem pak dobíjí (typicky 14,6V, někdy ale i chvilkově 15V). Po asi týdnu pozorování mi došlo, proč je tomu jednou tak a jindy onak: kontinuální dobíjení se aktivuje tehdy, když zapnu světla, na denní svícení je v činnosti cyklující režim. Toto má nakonec jasnou logiku, svícení by baterii intenzivně vybíjelo a v zimě by šla baterie rychle "do kopru".

Závěrem tedy je, že pokud se chceme vyhnout otravnému cyklujícímu dobíjení, které je pro baterii poměrně likvidační, máme celkem jednoduchou možnost řešení - stačí rozsvítit. Bohužel moderní auta mají často ještě modernější vychytávku, kterou je automatické řízení osvětlení. Tato vychytávka nám pak uvedený způsob aktivace kontinuálního dobíjení dost komplikuje a to obzvlášť v případě, kdy automatické řízení osvětlení nelze deaktivovat.

Kdy baterii dobít?

V souvislosti s výše uvedeným jsem se také znovu musel zamýšlet nad tím, jak poznat, že baterie je ve stavu, kdy je vhodné připojit dobíječku a baterii "došťouchat", abych předešel situaci, kdy bych již nemusel bezpečně nastartovat či abych zabránil degradaci baterie v důsledku setrvalého téměř vybitého stavu baterie.

Když jsem se snažil nějaké rozumy ulovit na internetu, zjistil jsem, že jsou v těchto informacích celkem velké rozpory. Tabulky uvádějící hodnoty napětí baterie naprázdno ku stavu nabití uvádějí pro téměř vybitou baterii obvykle hodnotu asi 12V, čemuž ale mnou změřené hodnoty vůbec neodpovídaly. S napětím naprázdno jsem se pohyboval v rozsahu 12 až 12,2V i v případě, kdy by měla být baterie nabitá (po jízdě >100km s kontinuálním nabíjením). Hledal jsem tedy dál a zjistil, že existují jiné tabulky, které pro vybitou baterii uvádějí napětí <11,5V, některé dokonce 11,3V. Toto mým měřením celkem odpovídá. Proto hodnoty této tabulky přepisuji sem:

Napětí na pólech [V] Přibližný stav baterie Komentář
12,6 100% OK
12,5 90%  
12,4 80%  
12,3 70%  
12,2 60%  
12,1 50% zkontrolovat dobíjení
12,0 40%  
11,9 30%  
11,5 20%  
11,3 10% hodně hlídat
10,5 0% start za pomocí startovacích kabelů

K tabulce bych ještě poznamenal, že hranice pro 60% je podstatná ještě i z hlediska sulfatace, kdy baterie vybitá na méně než 60% již může mít zvýšenou tendenci tvoření sirných krystalů na elektrodách a tím ke snižování životnosti baterie.

Odkazy:

Akumulátorovna: Nabíjení autobaterie
Google: Tabulky stavu dobití autobaterie
Wikipedia: Sulfatace
VARTA: Rady jak pečovati o baterii