Autobaterie a její údržba
S nevyžádanými novými technologiemi, jako je např. systém Start-Stop, se změnil i způsob dobíjení baterie v autě. Bylo pro mě celkem překvapení, když jsem zjistil, že v nových autech již baterie není po nastartování dobíjena kontinuálně, ale (zřejmě z důvodu omezení emisí) typicky pouze tehdy, když "není noha na plynu". V tomto článku chci tedy shromáždit některé poznatky a zkušenosti s provozem a údržbou autobaterie.
Nový způsob dobíjení za jízdy
Závěrem tedy je, že pokud se chceme vyhnout otravnému cyklujícímu dobíjení, které je pro baterii poměrně likvidační, máme celkem jednoduchou možnost řešení - stačí rozsvítit. Bohužel moderní auta mají často ještě modernější vychytávku, kterou je automatické řízení osvětlení. Tato vychytávka nám pak uvedený způsob aktivace kontinuálního dobíjení dost komplikuje a to obzvlášť v případě, kdy automatické řízení osvětlení nelze deaktivovat.
Kdy baterii dobít?
V souvislosti s výše uvedeným jsem se také znovu musel zamýšlet nad tím, jak poznat, že baterie je ve stavu, kdy je vhodné připojit dobíječku a baterii "došťouchat", abych předešel situaci, kdy bych již nemusel bezpečně nastartovat či abych zabránil degradaci baterie v důsledku setrvalého téměř vybitého stavu baterie.
Když jsem se snažil nějaké rozumy ulovit na internetu, zjistil jsem, že jsou v těchto informacích celkem velké rozpory. Tabulky uvádějící hodnoty napětí baterie naprázdno ku stavu nabití uvádějí pro téměř vybitou baterii obvykle hodnotu asi 12V, čemuž ale mnou změřené hodnoty vůbec neodpovídaly. S napětím naprázdno jsem se pohyboval v rozsahu 12 až 12,2V i v případě, kdy by měla být baterie nabitá (po jízdě >100km s kontinuálním nabíjením). Hledal jsem tedy dál a zjistil, že existují jiné tabulky, které pro vybitou baterii uvádějí napětí <11,5V, některé dokonce 11,3V. Toto mým měřením celkem odpovídá. Proto hodnoty této tabulky přepisuji sem:
Napětí na pólech [V] | Přibližný stav baterie | Komentář |
12,6 | 100% | OK |
12,5 | 90% | |
12,4 | 80% | |
12,3 | 70% | |
12,2 | 60% | |
12,1 | 50% | zkontrolovat dobíjení |
12,0 | 40% | |
11,9 | 30% | |
11,5 | 20% | |
11,3 | 10% | hodně hlídat |
10,5 | 0% | start za pomocí startovacích kabelů |
K tabulce bych ještě poznamenal, že hranice pro 60% je podstatná ještě i z hlediska sulfatace, kdy baterie vybitá na méně než 60% již může mít zvýšenou tendenci tvoření sirných krystalů na elektrodách a tím ke snižování životnosti baterie.
Odkazy:
Akumulátorovna: Nabíjení autobaterie
Google: Tabulky stavu dobití autobaterie
Wikipedia: Sulfatace
VARTA: Rady jak pečovati o baterii