CNC frézka 3018

Po asi ročním přemýšlení zda pořídit či ne jsem si na Aliexpress objednal CNC frézku. Jedná se snad o to nejlacinější, co lze z CNC kategorie pořídit. Frézku jsem se rozhodl pořídit navzdory odrazující recenzi na fóru sakul.cz. Hodlám ji využít jako souřadnicovou vrtačku pro tvorbu DPS a pokud to její (ne)přesnost umožní i pro celkovou tvorbu DPS. Dělám si naděje, že by mohla zvládnout i desky pro SMD součástky a rád bych ji využil také k vytváření plastových krabiček. Další případné využití pak už bude dle zkušeností se strojem.

Silným motivem k pořízení byla také cena (asi $125, tj. necelých 3200 Kč) a to, že zboží mělo být k dispozici z českého skladu, takže odpadlo celní řízení. Reálně mi frézku doručila DPD po šesti dnech (!) z Německa. Protože za takové peníze jsem tuto frézku dříve neviděl - nakonec ani nyní ji za tyto peníze nevidím: u stejného prodejce je k 10.6.2020 za $209 s dopravou $12 z Číny - obával jsem se, v čem bude háček. Ale, jak jsem psal, balíček mi bez jakéhokoli avíza došel, a po rozbalení osahoval vše potřebné. Jedinou viditelnou muškou byl mírně ohnutý jezdec na trimru jednoho z driverů krokových motorů na řídící jednotce a možná poněkud požkozené balení, kdy se hřídelky krokových motorů proklovaly krycím polystyrénem a téměř i kartónem víka krabice. Všechny díly ale naštěstí zůstaly nepoškozené.

Komplikace nastaly až po sestavení a zkoušení:

  1. pohyby os X a Z jezdily obráceně
    vyřešeno úpravou parametru $3 (nastaveno $3=5)
  2. trapézový šroub hlavy vypadá že je poněkud ohnutý
    po dalším zkoumání problému se zdá, že je trapéz excentricky uchycený ve spojce
  3. z GRBL controlleru nejde ručně pustit vřeteno
    (předpokládal jsem že to souvisí s tím, že deska řízení je navržena pro GRBL1.1 a firmvare je verze 0.9j a přehozením výstupního pinu pro řízení vřetene z D12 na PWM pin D11, ale FW0.9j s D12 počítá)
    později jsem zjistil, že po načtení G-kódu se vřeteno normálně spouští, frézka ale nereaguje na prostý příkaz M3, je nutné zadat příkaz i s hodotou otáček vřetena, tj. např. M3 S2000, přestože vřeteno u této frézky řízení otáček ani změnu směru točení neumožňuje.

Ovládací software

První pokusy jsem prováděl s programem Grbl co ntroller v české verzi, který jsem našel díky článku na stránkách Profirobot. U něj jsem se potýkal s nemožností ručního spuštění vřetene, vše ostatní s FW0.9j jakš-takš fungovalo. Dlouho jsem hledal v čem je problém. Provedl jsem i výměnu DCCduina za jiné se zavedeným FW1.1 (český postup zavedení FW je ZDE), a přibyl nový problém - software mi přestal zobrazovat souřadnice.

Nakonec jsem objevil jiný ovládací program - Candle v1.1.7, který pracuje s FW1.1 dle mých představ (stránky projektu Candle jsou ZDE). Přednosti tohoto programu shrnu v několika bodech:

  • ovládání ručního pohybu os s možností zastavení v průběhu pohybu
  • možnost řučního ovládání i pomocí klávesnice (numerická část)
  • funkční ruční spouštění vřetena
  • korektní spolupráce s GRBL jednotkou v1.1
  • možnost definice čtyř uživatelských povelů
  • efektní vykreslování průběhu obrábění

Příprava G-code

Jako předlohu pro první pokus o vygravírování vlastního obrázku jsem použil bitmapu. Tu jsem v Inkscapu převedl na vektorovou grafiku (svg). Pro převod SVG na G-code jsem pak využil on-line nástroj JSCUT.

Odkazy na související informační zdroje

CNC jednoduše část 1 / část 2 / část 3