Instalace HomeAssistant na PC bez UEFI

Po pokusech se sítí ZigBee, a zjištění, že některá cizí zařízení do sítě Lidl Home patrně nepřihlásím, jsem začal zjišťovat jiné možnosti. Jako tu možnost, která slibovala největší míru univerzálnosti, jsem vyhodnotil nasazení systému HomeAssistant (HA). Jako hlavní uzel systému HA se typicky používá RapberyPi, je ale možné i použití PC. První pokusy jsem prováděl na virtuálním stroji, a když jsem ověřil funkčnost pro svá zařízení, rozhodl jsem se HA nainstalovat na vyhrazené PC. V instrukcích k instalaci HA jsem se však dočetl, že standardní postup má jako systémový požadavek na PC jeho schopnost bootovat pomocí UEFI. Bohužel jsem si pro HA uvolnil PC, které tuto vlastnost nemá, konkrétně se jedná o DELL Optiplex 755 USFF.

DELL Optiplex 755 USFF a HA

Toto PC jsem asi před dvěma roky vyřadil z provozu u švagra (nahradil jej mladším strojem), kde sice jakš-takš pořád fungoval jako kancelářský stroj, ale přesto, Windows 10 už na něm pracovaly tak nějak na hraně, především z důvodu "nepodpory" grafického ovladače. Jinak by systém pro požadovaný účel (Word, Excel) celkem fungoval, především díky osazenému SSD a 4GB RAM. Co opravdu drhlo, to bylo prohlížení webu, a to zvlášť, pokud byla vyvinuta snaha o přehrání nějakého videa - především v režimu na celou obrazovku.

Po náhradě novým PC mi tento DELL zůstal nevyužitý, takže když jsem přemýšlel, na čem rozchodit HA, vyhodnotil jsem jej jako vhodné řešení. HA totiž nemá nijak velké nároky na výkon PC, takže ho Core2Duo CPU hravě zvládne.

Jedinou překážkou tedy bude, že toto PC nevládne bootováním v systému UEFI - nicméně po chvíli zjišťování jsem na fóru HA našel řešení.

Postup instalace HA na PC bez UEFI

Na začátek uvedu, že s ohledem na to, že v diskusi na fóru HA je uvedeno, že pro instalaci lze použít libovolný Live Linux, jsem se nejdřív pokusil o instalaci pomocí Live Ubuntu. Jenže patrně proto, že je návod z diskuse psaný dle postupu s Debianem, asi v jeho polovině (při snaze o instalaci Grub2) jsem narazil na to, že příkaz terminál odmítá provést (s hlášením že Grub2 je zastaralý...), tak jsem se rozhodl s instalací pomocí Ubuntu skončit. Stáhl jsem si tedy aktuální Live Debian (v12.5.0) a začal s celým postupem znovu.

Ještě doplním, že pro vytvoření bootovací flešky používám nástroj Ventoy, takže mám již ze dřívějška nachystanou flešku, na které mám již Ventoy nainstalovaný, a na tuto flešku pouze do patřičného místa zkopíruji ISO požadovaného OS (v tomto případě Debianu). Ventoy mi pak umožňuje mít na jedné flešce současně několik instalaček (ISO), jako Win11, Win10, Ubuntu, Zorin... záleží jen na dostupném volném místě.

Takže nyní už konečně onen postup:

Samozřejmě předpokládám PC připravené na bootování z připravené flešky. Postupy na přípravu PC (nastavení BIOSu, potřebný HW...) a USB disku vynechávám - postupy považuji za obecně známé či snadno dohledatelné jinde.

Jako první krok je třeba z připraveného USB disku (ale popř. i CD/DVD) spustit Live Debian a v něm spustit terminál. Následující kroky spočívají v postupném zadávání příkazů do okna terminálu.

Přihlášení jako uživatel root

sudo su -

Stažení a instalace Home Assistant (číslo verze - zvýrazněno - doporučuji popř. upravit dle aktuální dostupné)

curl -L https://github.com/home-assistant/operating-system/releases/download/12.1/haos_generic-x86-64-12.1.img.xz |xz -d >/dev/sda

Připojení (mount) sda1

sudo mount /dev/sda1 /mnt

Instalace grub2

sudo apt install grub2
sudo grub-install --compress=xz --root-directory=/mnt /dev/sda --force

Konfigurace souboru grub.cfg
(tady poznamenám, že prvním příkazem z následujícího bloku vstupujeme do editace řádků souboru grub.cfg, takže následující tři příkazy mají poněkud jinou odezvu, než příkazy terminálu)

cat <<! | sudo dd of=/mnt/boot/grub/grub.cfg
set root=(hd0,gpt1)
configfile (hd0,gpt1)/efi/boot/grub.cfg
!

Odpojení (unmount) sda1

sudo umount /dev/sda1
exit

Nyní již stačí uzavřít terminál, vypnout PC, vyjmout boot flešku s Live Debianem a znovu zapnout PC. Pokud vše proběhlo jak se patří, měl by naběhnout HomeAssistant.

Odkazy