Multiboot USB fleška

Už delší dobu (léta) jsem pátral po vhodném řešení, které by umožnilo vytvořit flešku, ze které bych mohl instalovat více operačních systémů. To znamená různé verze Windows (XP, 7, 8, 10, Server...) Linuxů, záchraných disků atd atd. Vím, že už léta existuje prográmek, který by toto měl řešit - YUMI. Jenže tvorba flešky v YUMI mi připadá celkem komplikovaná a když jsem se o její vytvoření před lety snažil, nedosáhl jsem funkčního výsledku (pokud si pamatuji, nebyl problém mít na USB několik verzí Linuxu, ale nefungovalo mi to společně s Windows).

Říkal jsem si, proč někdo nevymyslí takové řešení, kdy by byl na USB nějaký jednoduchý zavaděč, který by pak umožnil výběr instalace z na USB nahraných ISO souborů? No a vida, loni se objevil na internetu software, který to přesně takto řeší. Jedná se o prográmek VENTOY.

 

Když jsem se odhodlal k vytvoření flešky pomocí tohoto nástroje, zjistil jsem, že vytvoření multifunkčního média je velmi jednoduché. Pomocí nástroje, který jsem si stáhl a nainstaloval (tj. rozbalil), jsem vytvořil flash disk, který nástroj rozdělil na dvě partyšny, z nichž je pouze ta první viditelná ve Windows. Na tuto partyšnu je pak možné nakopírovat instalační ISO soubory dle potřeby. Podrobné informace, jak postupovat při vytváření a úpravách flešky či jiného bootovacího média najdete na stránkách projektu. Po nabootování PC z vytvořené flešky pak na obrazovce uvidíme (v závislosti na tom, co jsme na flešku nakopírovali) zhruba toto:

Za povšimnutí stojí údaj v levém dolním rohu (za verzí nástroje Ventoy), kde se zobrazuje, v jakém režimu fleška nastartovala - zda v legacy (BIOS) či UEFI. Mě poprvé naskočila, tak jak je to vidět na pravém snímku, v UEFI a nešla mi pak spustit instalačka Win7. Bylo nedříve třeba režim v BIOSu přepnout na legacy.

Dále na snímcích výše vidíme, že standardní menu není obzvlášť přenádherné. V každém případě je ale zcela funkční, a koho tedy vzhled netrápí, může následující odstavec přeskočit. Pokud však chceme, je možné si vzhled upravit k obrazu svému.

Úprava vzhledu

K úpravě vzhledu lze využít šablony pro GRUB2 (právě GRUB2 je totiž využit pro zavedení systému z upravené flešky). Nejdřív je třeba na flešce (viditelné partišně) vytvořit adresář /ventoy, ve kterém bude soubor /ventoy/ventoy.jsonTento soubor obsahuje základní nastavení vzhledu, včetně odkazu na případně použité témátko. Témátko pak rozbalíme jako podadresář opět v umístění /ventoy. Já jsem si jako základ stáhnul téma "bigsur-ventoy-theme", které jsem si ještě trochu upravil: vložil do něj barevné ikony, změnil texty, jejich umístění apod. Pro změnu pozic textů je třeba provést editaci souboru "theme.txt" v podadresáři témátka. Výsledek mé editace dopadl následovně:

Závěr

Pokud na flešce zbývá nějaké místo, je možné ho využívat pro přenos či ukládání souborů. Viditelná partyšna je ve formátu exFAT (pokud necháme flešku vytvořit ve standardním nastavení), není tedy problém ani s ukládáním velkých souborů. Vzhledem k tomu, že jsou na disku instalačky uloženy v souborech ISO, není navíc struktura disku nijak zvlášť nepřehledná. Kromě ISO souborů na disku "straší" jen adresář "ventoy", který tam navíc ani nemusí být, pokud neupravujeme výchozí vzhled.
Ventoy je velice šikovný nástroj pro ty, kteří občas (a nebo i často) instalují různé operační systémy a nechtějí být rozptylováni hledáním, na které z těch flešek je to, co chci zrovna teď instalovat. Nakonec dokáže ušetřit nervy i v tom případě, kdy si někdo občas vytváří flešku pro instalaci např. aktuálních Windows 10. Myslím, že je snazší na USB "jen" zkopírovat ISO, než vždy znovu USB disk formátovat pomocí nástroje MediaCreationTool a smazat tím popř. další na disku uložené nástroje.

Související odkazy

S časovým odstupem se Ventoy jako téma objevil na Diit:

https://diit.cz/clanek/ventoy-1-vytvarime-flashku-plnou-instalacnich-obrazu-operacnich-systemu
https://diit.cz/clanek/ventoy-2-editujeme-instalatory-omezujeme-pristup-bootujeme-virtualni-disky

Zde je možné stáhnout ISO obraz s instalačkou FreeDOSu. Právě FreeDOS s oblibou využívám k flešování starších BIOSů:

https://www.freedos.org/download/

Videonávod na vytvoření ISO obrazu s minimalistickou verzí FreeDOSu pro flešování BIOSu je na YouTube např. zde:
https://www.youtube.com/watch?v=Ik_PlhwZaTk

Pokud je potřeba provést editaci ISO obrazu, lze využít programy UltraISO či PowerISO. Oba programy jsou ve free verzi omezeny velikostí ISO (300MB). Informace v češtině o těchto i podobných jiných programech jsou v tomto článku:
https://www.napocitaci.cz/33/tvorba-a-editace-souboru-iso-uniqueidgOkE4NvrWuNY54vrLeM678sVGLbNc-lr/

Na těchto stránkách je řešení by-passu TPM při instalaci Windows 11 za pomocí Ventoy:

https://easy2boot.xyz/ventoy/boot-windows-11-on-non-tpm-systems-using-ventoy/