Řídící jednotka k elektrokolu (1.)

Na eBay jsem objevil zajímavou řídící jednotku k eKolu. Neodolal jsem a objednal jsem ji, přestože mi chyběly nějaké informace o jejím nastavení. Poté co mi došla (typ ŘJ je KSLA26), zapojil jsem ji dle obvyklých zvyklostí a dostupných informací. Nastavení jejích parametrů jsem prováděl metodou pokus - omyl. Dodatečně jsem ještě dohledal poměrně dost informací na Aliexpressu a taky jsem našel návod k LCD, bohužel ale k jeho jiné variantě.

Nevím, jestli za to může nesprávný postup nastavení, ne zcela kompatibilní připojený motor nebo něco jiného, ale prozatím se mi nepodařilo zprovoznit některé funkce ŘJ:

  • měřená rychlost neodpovídá skutečné při nastavení rozměru kola dle skutečnosti (26"), v P06 bylo nutné upravit rozměr tak, aby se měřená rychlost srovnala (P06=17.0 při P07=60)
  • měření rychlosti je nefunkční, pokud není aktivní motor (když je akcelerátor na 0%, měření rychlosti spadne na 0km/h); to je dáno tím, že pro měření rychlosti se používají hally motoru, a protože ten má volnoběžku, tak pokud motor nezabírá, hally se točí stejnou rychlostí jako kolo a tudíž neměří
  • nefunguje zobrazení proudu a výkonu motoru
Na levé straně LCD jsou tři ovládací tlačítka. S+ nahoře, S- dole a C uprostřed. Jejich funkci se pokusím popsat níže:
  • C: jeho delším stisknutím (>2s) je možné LCD zapnout / vypnout, po zapnutí pak je možné krátkým stiskem přepínat mezi zobrazenými parametry
    v režimu nastavení parametrů ním přepínáme editované parametry
  • S+: standardně zvyšuje stupeň asistence, delší stisknutí zapíná / vypíná světlo
    v režimu nastavení parametrů ním zvyšujeme hodnotu editovaného parametru
    při editaci parametru ODo je možné jeho dlouhým stisknutím (>6s) provést vynulování tohoto počítadla
  • S-: standardně snižuje stupeň asistence, delší stisknutí zapíná / vypíná mód chůze
    v režimu nastavení parametrů ním snižujeme hodnotu editovaného parametru
  • S+ a S- současně: aktivace / deaktivace režimu nastavení parametrů

Údaje k ŘJ z Aliexpress:

Svoje poznámky v přeloženém textu zvýrazňuji šedým pozadím textu. Originální text mi místy připadal poněkud zašmodrchaný, pokusil jsem se o jeho zjednodušení. Občas jsem si ale nebyl jistý, zda to takto přeložené popisuje funkci dle skutečnosti.
 
Srtručný úvod:
  • 6mosfet v duálním režimu, displej 850
  • Jmenovité pracovní napětí 24 / 36 / 48V
  • Jmenovitý výkon 250-350W
  • Maximální proud 10A-15A (výchozí nastavení 13A)
  • ÚROVEŇ PODPĚTÍ PRO OCHRANU BATERIE: 19V / 30V / 42V
    (pokud je třeba, je možné objednat úpravu)
  • Adaptivní úhel fáze motoru: 60/120
    1. Vhodný pro různé typy baterie: Pb, Li-Fe baterie, Li-Ion atd. U různých typů je rozdílná úroveň podpětí.
    2. Vhodný pro bezkartáčový DC motor motor o výkonu nižším než 350 W, motor s planetovou převodovkou, vysokorychlostní motor apod.
  • Možnost zvolit 3 režimy pro ovládání stupňů přípomoci:
    pouze PAS (akcelerátor je vypnut)
    pouze akcelerátor (PAS je vypnut)
    PAS + akcelerátor (pět stupňů přípomoci)
  • ŘJ může pracovat s displejem nebo bez.
  • Podpora 5-12 magnetů senzoru PAS (nastavení 5/8/12)
Funkce ŘJ:
regulátor s dvojím režimem - pro motor s nebo bez HALL snímačů, se "samoučící" funkcí. ŘJ nastavte pomocí "samoučení" nejdříve pouze s připojenými fázemi motoru, teprve potom připojte ostatní kabely (tuto větu jsem přeložil tak, jak jí rozumím, nevím jistě, jestli chtěl autor říci přesně toto a odpovídá-li to skutečnosti).
 
funkce LCD: Je možné ručně nastavit 16 zobrazených parametrů, lze nastavit požadovaný režim jízdy na kole.
 
Funkce regulátoru:
  1. 1:1 pomocný pedálový asistent
  2. brždění a vypnutí napájení motoru
  3. LCD displej
  4. akcelerátor
  5. konektor houkačky / světla
další funkce je třeba popř. doobjednat:
  1. EBS elektronická brzda
  2. brzdové světlo
  3. omezení rychlosti hardwarem
  4. zpětný chod a zastavení
Přehled funkcí LCD displeje:
  1. indikátor úrovně nabití akumulátoru
  2. indikace rychlosti
  3. indikace stupně přípomoci
  4. provozní čas (od zapnutí?)
  5. jednorázová ujetá vzdálenost (od zapnutí?)
  6. celková ujetá vzdálenost
  7. doba nabíjení baterie
  8. výkon motoru
  9. dojezd / zbývající vzdálenost
  10. asistence chůze
  11. napětí akumulátoru
  12. kód chyby:
    ERR01 - chyba motoru
    ERR02 - chyba akcelerátoru
    ERR03 - chyba řídící jednotky
    ERR04 - chyba brzd
    ERR05 - ochrana proti podpětí
    ERR06 - porucha komunikace, LCD nebo ŘJ nekomunikuje (zkráceno)
Tip: nejdříve připojte fázové a napájecí vodiče, aby si řídící jednotka pomocí "samoučení" nejprve nastavila sled fází, pak teprve připojte LCD a ostatní vodiče, eliminujete tím problémy v úvodním nastavení. Bez LCD jsem nepřišel na to jak ŘJ zapnout.

P01: jas podsvícení LCD, 1 nejtmavší, 3 nejsvětlejší (1/2/3)
P02: jednotka vzdálenosti, 0: km 1: míle (0/1)
P03: napětí baterie: 24V, 36V, 48V, výchozí nastavení 36V (24/36/48)
P04: doba do režimu spánku v min: 0 - bez spánku, jinak čas do uspání v minutách (rozsah 1-60min)
P05: stupně asistence PAS:
  • 0 = 3 stupně (1.st - 2V / 2.st - 3V / 3.st - 4V)
  • 1 = 5 stupňů (1.st - 2V / 2.st - 2.5V / 3.st - 3V / 4.st - 3.5V / 5.st - 4V)
    (nerozumím čemu odpovídá udávané napětí - snad výstupu z akcelerátoru?)
P06: průměr ráfku v palcích, přesnost: 0.1
P07: testování rychlosti magnetických pólů: rozsah: 1-100
Různými pokusy s P06 a P07 jsem zjistil, že při nastavení P07 na hodnotu 1-6 je aktivováno měření rychlosti pomocí samostatného snímače. Jinak se rychlost počítá z výstupu do motoru. Pro kolo s ráfkem 26" a motorem 8Fun s 6-ti imp/ot mi ŘJ ukazovala rychlost správně při P06 cca 4.5 (26/6=4.33). Změna P07 od 1 do 6 neměla na měřený výsledek vliv.
P08: rozsah omezení rychlosti 0-50 km/h, 50+ znamená, že rychlost není omezena
  • 1) V režimu bez komunikace (ovládání displejem):
    když je skutečná rychlost vyšší než nastavená, výstup PWM je vypnut 
    pokud je skutečná rychlost nižší než nastavená, PWM výstup se znovu aktivuje
    odchylka řízení rychlosti je ±1 km/h (omezení je funkční pouze s PAS, ne s akcelerátorem)
  • 2) Režim s komunikací (řízení regulátorem)
    rychlost je udržuje při nastavené rychlosti, odchylka ±1 km/h (PAS i akcelerátor bude limitován)
  • Pozor: parametry jsou vždy v km. Tzn. že při změně nastavení jednotek na míle se sice zobrazení rychlosti na LCD automaticky změní, parametr P08 ale zůstáva v km/h.
P09: Nulový start, nastavení nenulového startu: 0 znamená nulový start. 1 znamená nenulový start
P10: nastavení řízení jízdy
  • 0: PAS asistence (nastavené stupně rozhodují o úrovni přípomoci, akcelerátor nefunguje)
  • 1: Elektronické řízení (řízení výkonu akcelerátorem, PAS nefunguje)
  • 2: PAS a elektronické řízení současně (akcelerátor nebude pracovat v režimu nulového startu)
P11: citlivost PAS, rozsah 1-24
P12: nastavení počáteční intenzity PAS, rozsah 0-5
P13: počet magnetů disku PAS, magnetický disk 5,8,12
P14: nastavení omezení proudu regulátoru, výchozí nastavení 12A, rozsah 1-20A
P15: nastavení poměru rychlosti škrticí klapky, rozsah 0-100
 
Schéma řídící jednotky (protože se jedná pouze o schéma podobné ŘJ, některé konektory jsou zde navíc):