Řídící jednotka s LCD k elektrokolu (3.)

Ve svém zápalu pro elektrifikaci kol jsem pořídil na Aliexpresu již třetí typ řídící jednotky. Svým provedením se mi líbí ze všech prozatím pořízených nejvíc, mrzí mě ale, že má několik nedostatků, které se mi zatím nepodařilo zcela vyřešit:

  • měření rychlosti snímačem otáček funguje po nastavení P07 < 7 a až OFF/ON kontroléru, správně pracuje při 1imp/ot, jinak je třeba velikost ráfku dělit (popř. částečně dělit počtem impulsů/ot a pomoci si parametrem P18)
  • při použití pohonu bez HALL snímačů dolní řádek zakrývá hlášení poruchy motoru (err 7) a nelze tak odečítat napětí baterie a ujeté kilometry
  • i při plně vybaveném motoru je za jízdy možné přepnout na jiné parametry na LCD jen dočasně (např. sledování napětí za jízdy je komplikováno tím, že se po 8s přepne zpět na hlavní obrazovku)
  • snímač PAS funguje pouze pokud činitel plnění výstupního signálu je větší než 50% (pouze orientačně, např. pro snímač KT-V12L bylo třeba jeho signál invertovat)
  • omezovač rychlosti při řízení akcelerátorem (opět za určitých záhadných okolností) vypíná výstup takovým způsobem, že k obnovení je nutný nejen pokles rychlosti, ale i pohnutí páčkou akcelerátoru
  • nastavení některých parametrů funguje "jako by se nic nestalo" - tj. parametry buď nemají vliv nebo jen za určitých záhadných okolností (týká se P04, P11-14)
  • nastavení parametrů je možné chránit heslem, po nastavení hesla je ale zablokován i přístup k provoznímu nastavení ihned po zapnutí LCD (slouží tedy zřejmě k jakémusi celkovému "zabezpečení" kola)

Výtah z návodů k obsluze

Tlačítka LCD, ovládání

Displej obsahuje tři tlačítka, shora je to ( + ), (ON), ( - ). Takto je budu v tomto textu uvádět, jejich skutečný vzhled viz obrázek. výše.

Zapnutí vypnutí displeje:
Pro zapnutí LCD stiskněte a držte tlačítko (ON). Po zapnutí se zobrazí obrazovka mód 1, krátkým stiskem (ON) lze přepínat tři různé módy. Dlouhým stisknutím (ON) lze zapnutý displej opět vypnout.

Módy displeje:
Mód 1: čas od zapnutí (trip time), aktuální rychlost, vzdálenost ujetá od zapnutí
Mód 2: příkon motoru, průměrná rychlost, celková ujetá vzdálenost (od nulování počítadla)
Mód 3: proud motoru, max. dosažená rychlost, napětí baterie
Grafický monitor baterie a indikátor stupně PAS je zobrazen shodně ve všech módech
(Pozn: příkon motoru v módu 2 je zobrazen vynásobený 10x)

PAS a maximální úroveň rychlosti:
krátkým stisknutím tlačítek ( + ) / ( - ) lze zvolit požadovaný stupeň přípomoci / omezení rychlosti. Nastavení úrovně PAS na 0 způsobí zakázání PAS (tj. snímače šlapání) i akcelerátoru. Pozn: stupeň PAS 0 je dostupný pouze pokud je P19 nastaven na 0.

Osvětlení:
Dlouhým stisknutím tlačítka ( + ) je možné zapnout osvětlení (funkční pouze pokud jsou světla nainstalována). Na LCD se zobrazí ikonka osvětlení. Dalším dlouhým stisknutím ( + ) se světla vypnou.

Asistence chůze:
Asistent chůze spustí motor na stabilní rychlost 6km/h, což usnadňuje jeho vedení (především do kopce). Funkci lze aktivovat dlouhým stisknutím tlačítka ( - ), na LCD se objeví ikonka asistenta chůze. Dalším dlouhým stiskem ( - ) lze asistenta vypnout. Pozn: asistent je funkční pouze při nastavení P17 na 0 (tj. deaktivovaný tempomat).

Tempomat:
Tempomat se automaticky zapne při udržování stálé polohy akcelerátoru po dobu 6s. Zapnutí je signalizováno ikonkou tempomatu na LCD. Po aktivaci není třeba dále držet páčku akcelerátoru a kolo udržuje konstantní rychlost. Zrušení aktivního tempomatu lze provést opětovným pohybem páčky akcelerátoru či brzdou (je-li brzda k ŘJ připojena). Pozn: tempomat je funkční pouze při nastavení P17 na 1.

Nulový start:
Funkce umožní start kola z nulové rychlosti pomocí páčky akcelerátoru pokud je P09 nastaven na 0. Pokud je pak P09 nastaven na 1, je nulový start zakázán a motor je aktivován až po dosažení minimální rychlosti kola (6km/h).

Nastavení parametrů řídící jednotky:

Dlouhým stisknutím tlačítek ( + ) a ( - ) současně lze vstoupit do editace parametrů ŘJ. Mezi jednotlivými parametry se lze přepínat krátkým stisknutím tlačítka (ON), hodnotu parametru pak lze měnit pomocí tlačítek ( + ) a ( - ). Menu nastavení lze opustit opětovným dlouhým stiskem ( + ) a ( - ) současně, popř. po 8s nečinosti je menu automaticky deaktivováno.

P01: jas podsvícení LCD, 1 nejnižší jas, 3 nejvyšší jas (1/2/3)
P02: jednotka vzdálenosti, 0: km 1: míle (0/1)
P03: napětí baterie: 24V, 36V, 48V, 60V (24/36/48/60)
P04: doba do režimu spánku v min: 0 - bez spánku, jinak čas do uspání v minutách (rozsah 1-60min)
Nastavení parametru nefunguje.
P05: stupně asistence PAS:
0 = 0..3 / 1 = 0..5 / 2 = 0..9 / 3 = 0..4 / 4 = 0..6 stupňů
Volba 3 a 4 není dostupná (a nebo je dostupná jen za určitých okolností, na které jsem nekápl).
P06: průměr ráfku v palcích, přesnost: 0.1 (5..50)
P07: počet magnetických pólů: rozsah: 1-100
Pro externí snímač otáček je měření funkční po zadání P07=1. Záhadou mi ale je, kdy přesně měření po tomto nastavení ožije (zřejmě je nutné provést OFF/ON napájení ŘJ).
P08: rozsah omezení rychlosti
U první pořízené jednotky bylo nastavení v km/h, u dalších v %.
P09: Nulový start, nastavení nenulového startu: 0 znamená nulový start. 1 znamená nenulový start (akcelerátor funguje až po dosažení 6km/h)
P10: nastavení řízení jízdy
0: PAS asistence (akcelerátor nefunguje)
1: Elektronické řízení (řízení výkonu akcelerátorem, PAS nefunguje)
2: PAS a elektronické řízení současně
P11: citlivost PAS, rozsah 1-24
P12: nastavení počáteční intenzity PAS, rozsah 1-5
P13: počet magnetů disku PAS, magnetický disk 5,6,8,10,12
P14: nastavení omezení proudu regulátoru, výchozí nastavení 12A, rozsah 1-20A
P15: podpěťová ochrana, při nižším napětí baterie je výstup vypnut
P16: vymazání údaje ODO (podržte tlačítko + déle než 6s)
P17: nastavení režimu tempomatu: 0 = bez tempomatu, 1 = po 6s stálé rychlosti je aktivován tempomat
(ovlivňuje funkci režimu chůze - je-li aktivní režim tempomatu, režim chůze nefunguje)
P18: doladění přesnosti měření rychlosti (50..150%) v kombinaci s P06 a P07
P19: funkce asistenčního stupně 0: 0 = je stupeň 0, 1 = stupeň 0 chybí
P20: komunikační protokol: 0 = number 2 protokol, 1 = 5s protokol, 2/3 standby

Nastavení hesla

Dlouhým stisknutím ( + ) a ( - ) vstoupíme do menu nastavení parametrů. Nyní dlouze stiskneme a podržíme tlačítka ( + ) a (ON) současně pro aktivaci režimu nastavení hesla. Pomocí ( + ) / ( - ) nastavíme požadovanou číslici a krátkým stisknutím (ON) přejdeme na další číslici. Po úpravě celého hesla dlouze stiskněte tlačítka ( + ) a (ON) současně a tím je heslo uloženo. (Pozn: od této chvíle bude nutné zadávat heslo při zapnutí displeje). Do normálního zobrazení se vrátíme stejně jako při opuštění editace parametrů (popsáno výše).

(!) Zapomenuté heslo:
Pokud zapomenete heslo, použijte přepisovací heslo: "3745" a stiskněte a podržte tlačítko ?? po dobu 10 sekund pro vstup do normálního uživatelského rozhraní. Nyní můžete nastavit nové heslo postupem popsaným výše.

Chybová hlášení

(zdroj: YouTube - Ebike S866 LCD...)

0 Normální stav
1 Rezerva
2 Brzda
3 Porucha snímače výkonu (znamení jízdy)
4 Cestovní rychlost 6 km/h
5 Cestovní režim v reálném čase
6 Nedostatečné napětí baterie
7 Porucha motoru HALL
8 Porucha plynové rukojeti otáčení/škrcení
9 Porucha řídicí jednotky
10 Porucha příjmu komunikace
11 Porucha komunikace
12 Porucha komunikace BMS
13 Porucha světlometu

FAQ'S

Některé z odpovědí jsou celkem bláboly, navíc se jedná o zatím neučesaný strojový překlad.

Přístroj nelze zapnout
Zkontrolujte, zda je přístroj ve stavu spouštění, a poté vypněte napájení a zkuste to znovu.

Jak odemknete rychlost na ebiku?
Odstranění magnetu zadního kola.
Použití sady ladicích nástrojů.
Získání výkonnějšího motoru.
Výměna pneumatik.
Zlepšení aerodynamiky.
Úprava nastavení.
Instalace výkonnější baterie.
Jízda jako profesionál.

Mají elektrokola omezovač rychlosti?
Podle federálních předpisů a elektrokolo musí: mít plně funkční pedály. Být vybaveno příkonem 750 wattů nebo nižším. Maximální rychlost, které lze s pomocí motoru dosáhnout, je 20 mph.
(Legislativa v ČR stanoví výkon 250W a max. rychlost 25km/h)

Jak funguje omezovač rychlosti?
Omezovač rychlosti je bezpečnostní zařízení, které je namontováno na vozidle a zabraňuje překročení určité předem stanovené rychlosti. Ačkoli to zní jako tempomat, omezovače rychlosti umožňují normálně zrychlovat a zpomalovat, ale fungují jako varovný systém, když překročíte nastavený limit.

Jak naprogramuji svůj S866?
Do nabídky vstoupím stisknutím dvou tlačítek plus a minus. A dostanu se na p01, což je první parametr. Jedná se o úroveň podsvícení displeje.

Jak se odemyká rychlost?
Na 25 km/h a pro odstranění limitu musíte jít do nastavení stisknutím obou tlačítek plus a minus asi na dvě tři sekundy a pak se dostanu na nastavení p08.

Jak můžu resetovat svůj přístroj S866?
Stisknutím obou tlačítek plus a minus. A pak přejdete na p09. A toto nastavení nastavíte na nulu stisknutím mínusu nebo plusu. Tím dojde k vynulování.

Co je regulátor na ebiku?
Řídicí jednotka elektrokola je součást, která propojuje všechny elektrické části na kole dohromady. Tj. věci, jako baterie, motor, plynová páka, displej, asistent šlapání a další senzory. Je to "malý počítač", který funguje jako srdce elektrokola. Dokáže řídit celkové fungování kola.

Jak odstraníte omezovač rychlosti na elektrokoloběžce?
Vyjměte je všechny opatrně, stisknutím kolíků zástrčky. Odšroubujte omezovač rychlosti a odstraňte kov, který spojuje dráty s koloběžkou. Pokud se vám to nedaří vyjmout, přidejte pásku, aby kabely nemohly dále omezovat rychlost.

Jak vypnout omezovač rychlosti?
Zvolte na něm a poté. Když stisknete cancel, znamená to, že jste hotovi a začne se nahrávat tuning, uslyšíte, jak se zapne ventilátor, a pak, když je vše hotovo, bude napsáno press select to enter.

Odstraní výkonnostní čip omezovač rychlosti?
Čip Performance může vypnout omezovač rychlosti vašeho firemního vozu. Vozidla, u kterých to pravidelně provádíme, jsou například Volkswagen Crafter a Mercedes Sprinter. Ty jsou nastaveny na 90 km/h. Chip Performance může omezovač zvýšit nebo odstranit.

Jak mohu prodloužit životnost baterie svého elektrického skútru?
Zjistěte, jaká je kapacita baterie vašeho elektrického skútru a jaký je jeho skutečný dojezd. ...
Nevybíjejte baterii "až nadoraz". ...
Pravidelně nabíjejte svůj elektrický skútr. ...
Vyvarujte se přebíjení baterie elektrického skútru. ...
Udržujte baterii nabitou i v době, kdy ji nepoužíváte. ...
Používejte správnou nabíječku pro vaši baterii.

Schéma řídící jednotky

Odkazy na související weby

Parametry jednotky KSLS58 (AliExpress)
Neoficiální manuál k LCD S866 (avšak nejpřesnější nalezený)
Manuál pro L CD S866 (nekompletní)