Xeon v LGA775 (vol.2)

Po nějaké době jsem se vrátil k pokusům s Xeony pro LGA771 upravenými pro LGA775. U číňanů jsem pořídil tři další procesory. Z těch byl tedy pouze jeden Xeon, a to konkrétně L5408. Dalšími procesory pak byl C2Q Q6600 a C2D E8500. V tomto dodatku k původnímu článku chci doplnit své zkušenosti s úpravou BIOSů základních desek. Protože jsem k jedné z použitých základních desek nenašel patřičně upravený BIOS, musel jsem provést modifikaci sám. Tato modifikace spočívala v doplnění (popř. aktualizaci) mikrokódů pro další procesory, v tomto případě tedy 45nm Xeony.

Úprava P965 Platinum

Tuto MSI desku obsahovalo první upravované PC. Dle specifikací výrobce by měla podporovat FSB do 1333MHz, zvládnout CPU s TDP do 135W, takže by neměla být (kromě BIOSu) překážka pro osazení modifikovaných Xeonů. Na stránkách https://tanieprocesory.pl/en/bios2-2/ jsem dokonce našel modifikovaný BIOS (v1.8). Jako první krok jsem tedy zkusil použít tento BIOS, s mými CPU ale bohužel nepracoval. Pátral jsem tedy dál po různých fórech, a na jednom z nich jsem narazil na informaci, že procesory revize E0 (tj. i Xeony X5450, L5408 a moje C2D E8500) BIOS v1.8 nepodporuje. Stejná stránka ale naznačovala, že by tyto procesory mohly být funkční v beta BIOSu v1.9b3. Tuto informaci podporoval i příspěvek v diskusi na www.delidded.com, který navíc potvrzoval i jeho funkčnost pro Xeony. Rozhodl jsem se tedy zkusit upravit tuto verzi BIOSu. Poněkud složitější ale bylo tento BIOS najít, na oficiálních stránkách podpory P965 je poslední v1.8. Pokusil jsem se tedy pomocí Googlu vyhledat přímo soubor A7238IMS.193, no a vida Google soubor vyhrabal na fóru MSI v příspěvku #7. Zajímavé informace ohledně tohoto BIOSu a CPU rev.E0 jsou na německé verzi fóra (jedná se o informace ohledně časování pamětí, přetaktování apod.).

Po úspěšném nalezení a stažení souboru s BIOSem jsem se pustil do jeho modifikace. Postupoval jsem podle návodu na www.delidded.com:

  • stáhnul jsem si nástroj pro modifikaci AMI BIOSu MMTOOL
  • stáhnul jsem si soubory s mikrokódy (a rozbalil je na HDD)
    volil jsem balíček pro desktopové LGA771 a 775 CPU
  • spustil jsem MMTOOL a pomocí tlačítka "Load ROM" načetl soubor pro flešování BIOSu mé desky (A7238IMS.193)
    - soubor bylo třeba před načtením přejmenovat na A7238IMS.ROM
  • v MMTOOL jsem se pak přepl na kartu CPU PATCH a v boxu "Option" zvolil "Insert a Patch data"
  • stisknutím tlačítka "Browse" jsem postupně načetl všechny soubory s mikrokódy z adresáře 45nm a každý jednotlivý vždy potvrdil tlačítkem "Apply"
    - v tabulce dole po každém "Apply" přibude další položka
    - není třeba se obávat dvojího vložení stejného mikrokódu, MMTOOL popř. na duplicitní vložení upozorňuje
    - já jsem použil pouze mikrokódy pro 45nm s vědomím, že 65nm nebudu potřebovat
    - při vložení většího počtu mikrokódů může nastat problém s místem v ROM pro mikrokódy, pak by bylo nutné odstranit některé nepotřebné staré mikrokódy (např. pro Pentium 4)
    - po vložení nových mikrokódů je třeba v tabulce zkontrolovat, jestli pro stejné CPU ID již není přítomný starý záznam; ten by bylo třeba z tabulky odstranit
  • po vložení požadovaných mikrokódů jsem soubor uložil pomocí "Save ROM as.."
    (pod novým názvem A7238IMS.MOD)

Po výše uvedené modifikaci souboru pro flešnutí BIOSu jsem ho i s flešovací utilitou picnul na flešku s FreeDOSem, vytvořenou v Rufusu. Z flešky jsem pak nabootoval, BIOS flešnul, PC vypnul, CMOS smáznul pomocí propojky na desce, osadil Xeon, opět PC zapnul, nastavil BIOS, nastartoval systém a voila, Xeon pracuje jak se patří.

Další fází byl pokus o přetaktování. Protože jsem z předchozích pokusů měl odzkoušené, že mi L5408 pracuje i na FSB 1333, nataktoval jsem CPU rovnou na tuto frekvenci. Bohužel po uložení změn a restartu se POST zaseknul (v průběhu testu pamětí) a nepomohlo nic než opětovný reset CMOS. Po obnovení životních funkcí jsem učinil ještě jeden pokus o přetaktování - na 1200MHz, se stejným výsledkem. V případě desky P965 Platinum s BIOSem v1.9b3 je tedy v přetaktování nějaký problém. Něco na toto téma se píše na německém fóru ohledně této desky (zde).

Pracovní stanice HP XW4400

U tohoto PC jsem BIOS nemodifikoval pro Xeony, ale pouze pro možnost osazení procesorem C2Q Q6600. Základní deska totiž obsahuje BIOS od Intelu, pro který jsem nenašel (nakonec ale ani nijak moc nehledal) postup modifikace. Nicméně jsem narazil na fórum, kde se řešilo osazení CPU Q6600 a Q6700 do tohoto PC (ZDE). Po vložení Q6600 do základní desky bez modifikace sice PC pracuje, ale POST se zastaví chybovým hlášením o chybějícím mikrokódu a je nutné potvrzování pokračování startu pomocí "F1" a to znovu při každém startu.

Při modifikaci jsem postupoval takto:

  • ze stránek podpory HP XW4400 jsem si stáhl poslední dostupný BIOS
    (ten samozřejmě rozbalil, zkopíroval na FreeDOS flešku a nainstaloval)
  • z fóra bios-mods.com jsem stáhl soubor s patchem
    ten jsem opět zkopíroval na flešku a spuštěním souboru FlashBin.exe provedl zavedení patche
  • po provedení výše uvedeného a následovném restartu již POST proběhl bez chybového hlášení

Dle informací na bios-mods by měl patch obsahovat mikrokódy pro všechny CPU 65nm pro LGA775/771, tj. např. Xeony X32xx.