Zapletení motoru 250W

Před časem jsem pořídíl slevněný motor Baffang SWXK zapletený v předním kole 26" (průměr roztečné kružnice otvorů pro dráty na motoru je 121mm). Pro kolo 26" jsem nemněl přímé využití, tak jsem se rozhodl z něj motor vyplést a znovu ho zaplést do ráfku 28" (pro horské kolo 29").

Potřebný ráfek, dráty a niple jsem pořídil v e-pohon, kde mi provedli i návrh správné délky drátů (2.3×248mm k ráfku Remerx Grand Rock pro dvojité křížení). Protože jsem měl niple z původního kola, nové jsem, kromě čtyř rezervních, nepořizoval. To byla chyba, protože doma jsem pak zjistil, že původní jsou méně robustní (pro standardní otvor, ne pro 5.5mm), naštěstí mají alespoň stejný závit 2.3mm. Kolem původních niplů pak ale byla v ráfku větší vůle a nipl držel za menší plochu. Protože mi to nedalo, po nějakém čase jsem provedl výměnu niplů.

Pro výpočet správné délky drátů je možné použít tento návod (stránka obsahuje i výpočet v JavaSriptu).

Pro vypletení jsem si jako nápovědu otevřel návod na iVelo, po chvíli snahy o zapletení mi ale došlo, že je něco špatně. Návod je totiž pro trojí křížení a můj výplet byl navržený pro dvoojí. Je li vhodnější dvojí nebo trojí křížení záleží na velikosti náboje, velikosti ráfku a počtu drátů. Např. pro ráfek 622 (28/29") a standardní náboj s 32 dráty vypadá dobře dvojí i trojí křížení, ale jsou situace, kdy některé provedení buď vypadá divně, nebo se ani nedá rozumně realizovat. To jsem ale tehdy ještě nevěděl, a tak jsem seběhl do garáže zjistit, jak má výplet motoru vypadat, na jiném elektrokole. Z prohlídky jsem pak vydedukoval tento postup (upravený původní z iVelo):

  1. Do první a čtvrté díry na stejné straně náboje prostrčíme protisměrně (jeden hlavičkou „zevnitř“ příruby, druhý zvenčí) dva dráty, zkřížíme je a uchytíme pomocí niplů v ráfku. První zaplétaný drát uchytíme vedle otvoru pro ventilek, tím nám později vznikne potřebný prostor pro hustilku.
    POZOR při nasazení prvního paprsku – otvory pro niple jsou vrtány střídavě vlevo a vpravo od osy ráfku, strana ráfku odpovídá vždy straně náboje.
  2. Zkřížení musí být takové, aby drát uchycený v náboji hlavičkou zvenčí příruby křížil druhý drát z páru zvrchu – paprsky se musí o sebe opírat, čímž se zpevní celý výplet. Na ráfku pak dráty uchytíme ob otvor (tak že mezi dráty zbyde volný otvor), další dvojice výpletu na stejné straně je na ráfku opět posunutá ob otvor - vynechané otvory zbývají pro zapletení druhé strany výpletu.
  3. Stejným způsobem nasadíme do náboje další pár drátů, a to ob jeden otvor k již zapletenému páru. Tak postupujeme po dvou drátech stejným způsobem, dokud nezapleteme jednu stranu kola. Na jedné straně náboje nesmí zůstat žádný neobsazený otvor, naopak v ráfku pak musí zůstat všechny otvory pro druhou stranu výpletu. Niple uchycujeme prozatím lehce na tři, čtyři závity – zde si můžeme pomoci zmiňovaným šroubovákem.
  4. Obdobně zapleteme i druhou stranu kola. Dráty se musí křížit pod stejnými úhly jako na již zapletené straně. Pokud ne, bude jeden ze dvou křížených drátů více vyčnívat z ráfku a bude nutné dráty o jeden otvor posunout.

    TIP: Pokud si nebudete vyplétáním jisti, kontrolujte svůj postup podle vzoru na správně vypleteném kole.

  5. Dva protilehlé páry drátů by do přírub náboje měly vždy být navlečeny stejně – tedy tak, aby vždy dva protilehlé dráty shodně měly hlavičku vně příruby a druhé dva zevnitř.
    TIP: Jestliže měníte pouze ráfek (se stejným tvarem v průřezu, tedy stejně vysoký), nemusíte celé kolo rozplétat, stačí nový ráfek připevnit (např. izolepou) ke starému a jednotlivé dráty do něj přesouvat.

  6. Pokud máme takto zapletené kolo, postupně dotáhneme všechny niple po obvodu. Pokud byla zvolena správná délka drátů, měly by být jejich konce po dotažení v rovině s hlavičkami niplů. Nezbývá než kolo vycentrovat a nezapomenout na postupné promačkávání po obvodu. Tím se výplet lépe usadí.

Z návodu je zřejmé, že změna oproti původnímu je v prvním kroku, kdy místo 1. a 6. díry použijeme 1. a 4. Ještě jsem doplnil druhý krok o informaci, jak dráty uchytit do ráfku - tato informace mi, jako začátečníkovi, na iVelo chyběla. Nakonec bych doplnil tip pro nasazení niplu do ráfku: Remerx Grand rock je totiž dvojitý ráfek, a vložení niplu skrze první otvor tak, aby nipl nezapadl do meziprostoru, není "bez finty" jednoduché. Stačí ale využít jeden z drátů pro výplet, nipl na cca dva závity natočit z druhé strany, vložit do otvoru, drát vyšroubovat, a je to. Pro názornost postupu se můžete mrknout na obrázek níže.
 

 

Doplnění k 29.8.2020

Zhruba po roce (tj. v sezóně 2019) jsem tento motor z ráfku vypletl, a vyměnil za motor obdobných rozměrů na zadní kolo. Další rok mi vypletený motor ležel ladem, až jsem se jej, po neúspěšném pokusu o prodej, opět rozhodl použít. Tetokrát jsem ale koupil jiný ráfek - Remerx Better 28" s ERD 598.7mm (Grand Rock měl ERD 584.1). Pro Remerx Better, který má nižší profil a větší vnitřní průměr, mi tedy vyšla délka drátů pro dvojité křížení delší, tj. 254mm.

Při příležitosti tohoto zaplétání jsem objevil šikovné stránky s kalkulačkou na výpočet výpletu: SPOKE CALCULATOR

Tato kalkulačka se mi líbí především tím, že nejen vypočítá délku drátů, ale vygeneruje i pěkný nákres vzhledu výsledného výpletu, orientačně se dá tedy posoudit i to, jestli křížení bude vzhledné apod.