ZigBee, Lidl Home etc

Na konci roku 2023 jsem si objednal pár komponent pro Smart Home v e-shopu Lidlu, a tento článek tedy bude sloužit jako rozcestník pro informace ohledně ZigBee, Xbee, HA a související problematiky, popř. sem taky doplním nějaké zkušenosti nabyté při zprovozňování a tak...

Doplnění článku k 21.2.2024 (zkušenosti a změny po 1/4 roce provozu) - poznámky označeny E1.../E1

Návody pro Smart Home

 

Vlastní zkušenosti

Před zprovozněním své první sítě (prosinec 2023), a vlastně už při nákupu jejich prvků, jsem se obával vzájemné kompatibility (přestože byla u komponent od Immax deklarována kompatibilita s Lidl Home - měl jsem pochybnosti, jestli nebude třeba jen částečná). Bránu a několik dalších prvků jsem nakoupil u Lidlu, v jejich e-shopu jsem ale nenašel třeba čidlo teploty-vlhkosti apod., tak jsem další komponenty nakoupil u Alzy, převážně od výrobce Immax. Překvapilo mě, že integrace do Lidlovské aplikace proběhla naprosto bez potíží. Jediný zaznamenaný zádrhel byl s PIR senzorem od Lidlu, který se sice bez problémů napároval, nicméně na přítomnost osoby (mě) nereagoval - hodlám jej tedy reklamovat.
E1: PIR od Lidlu jsem reklamoval, protože jsem mezitím pořídil dva snímače 4v1 od Immax, které fungují bez problémů, při reklamaci v Lidlu jsem tedy preferoval vrácení peněz. Bohužel mi ale místo peněz vrátili nový snímač, po odzkoušení se ale chová stejně jako první, tzn. nedetekuje pohyb (přesněji řečeno: někdy detekuje, ale zcela nepředvídatelně). Je to tedy patrně vlastnost, ne vada kusu, např. pro ovládání osvetlení je tento PIR naprosto nepoužitelný. Můj verdikt tedy zní: toto nekupovat.
/E1

Konkrétně je moje síť sestavena takto:

E1: rozšíření o další zařízení:

Dále jsem také pořídil chytrou zásuvku Sonoff, ale přestože jde o zařízení ZigBee 3.0, se sítí Lidl Home se mi ji nepodařilo spárovat. Z toho plyne, že s kompatibilitou cizích zařízení v rámci Lidl Home to nebude stoprocentní, nicméně zatím je to jediné z pořízených zařízení, s nimiž jsem takto dopadl.
Drobná potíž se mi ještě projevila u 30W LED reflektoru, který, pokud je tma, drobátko svítí i když je softvarově vypnutý. A v průběhu onoho čtrvt roku se mi 2x rozsvítily všehny LED v instalaci a zapla zásuvková lišta, patrně po výpadku sítě (u zásuvky lze chování po výpadku sítě definovat, tak jsem to dodatečně změnil na pamatování stavu, u žárovek taková volba chybí).

Poněkud tristní mi přijde, že typicky žádný z e-shopů ani výrobci k ZigBee zařízením nepublikují, jak bude vypadat zobrazení údajů na telefonu, takže teprve až to člověk uvede do provozu, teprve pak se to dozví. Přitom by stačilo dát na stránky pár screenshotů, takových, které najdete níže v tomto článku. Na druhou stranu musím říct, že většinou jsem byl překvapen spíš příjemně (ačkoli u chytré zásuvky IMMAX jsem měření spotřeby očekával v grafech podobných jako u snímačů teploty/vlhkosti, ale má pouze kumulativní denní spotřeby).
/E1

Na základě nabytých zkušeností a informací dodatečně nasátých z internetu předpokládám, že integrace dalších čidel od jiných výrobců by neměl být problém, pokud používají protokol Zigbee 3.0. Postupně do sítě zařadím i další prvky (některé již mám objednané) a pokud by popř. dělaly potíže, doplním to do tohoto článku (E1: na drobné potíže jsem narazil - viz text výše).

Příjemně mě překvapil záznam měřených dat v aplikaci (teplota, vlhkost), doufám, že nějak podobně by mohlo být řešeno měření spotřeby u chytré zásuvky (E1: bohužel ne) - zásuvku s měřením spotřeby jsem ale zatím našel jen WiFi, pro Zigbee zatím ne.

 

Modifikace Zigbee bran

 

Komponenty pro Zigbee, Xbee...

 

Komponenty Lidl Home kompatibilní

 
Návod k čidlu teploty/vlhkosti: NEO T-H Zigbee.pdf (177258)