5.1 audio převodník

Abych nějak rozumně uspořádal připojení různých zařízení (TV, XBox, PC, BR přehrávač) k šestikanálové reprosoustavě, pořídil jsem si na eBay toto zařízení.

Při objednávání jsem si kladl otázku, nebude-li třeba dokoupit ještě nějakou kabeláž, ať standardní, tak optickou. Naštěstí jsem si nakonec řekl, že nejdřív zařízení vyzkouším s tím, co mám, a kabely popř. dosháním dle potřeby. Jakmile mi převodník dorazil, našel jsem v balení k němu jeden optický kabel a US adaptér (prodejce přibalil i redukci na EU zásuvku). Vrhnul jsem se tedy vesele k propojování do stávajícího chumlu kabeláže v obýváku.

Popis zapojení

Původní propojení jsem měl zapojené tak, že k analogovým 5.1 bednám jsem měl připojeno PC, ostatní zařízení jsem měl ozvučeny pouze pomocí integrovaných reproduktorů v TV. Kabel na propojení PC a repro byl řešen 3x 20cm kabely stereo jack > cinch napojenými na 1.5m kabel 6cinch > 6cinch. Místo do kabelů s jacky, tedy stačilo 6cinch zapojit na výstupy převodníku. Abych zvuk z PC dostal do převodníku, hledal jsem na jeho zadním panelu zásuvku digitálního výstupu. Tou ale moje základní deska nedisponuje, takže hledání skončilo nezdarem. Protože ale výstupem digitálního zvuku disponuje HDMI, provedl jsem přepnutí zvukového výstupu na zvukové kartě PC na toto rozhraní a změnil nastavení TV tak, aby zvuk televize přehrávala. Bylo ještě nutné na televizi nastavit výstup zvuku místo na interní reproduktory na reproduktory externí a propojit optický výstup TV se vstupem na převodníku.

Po výše popsaném propojení a nastavení mi ještě chvíli trvalo prověření, že jde do reproduktorů opravdu vícekanálový zvuk (to jsem zkoušel pomocí vícekanálového dema, které jsem si pro ten účel stáhnul z internetu). Poněkud nešikovné je totiž to, že převodník obsahuje přepínač 2.1/5.1, nikde ale není LED, která by signalizovala, v jakém módu právě převodník pracuje. Příjemným překvapením pro mně bylo, že ostatní zařízení jsem v podstatě nemusel pro propojení nijak přepojovat. Byly totiž již předtím s TV propojeny pomocí HDMI a zvukový výstup se tedy automaticky přesměroval na externí repro, které právě tvoří 5.1 soustava. Bylo akorát třeba nakonfigurovat v nastavení těchto zařízení, že zvuk je 5.1. To, že mám audio převodník zapojen tímto způsobem má také tu výhodu, že mezi jednotlivými zdroji, není nutné provádět na převodníku přepínání - to je zajištěno změnou zdroje signálu na TV.

Ovládání převodníku by mělo být možné pomocí dvou tlačítek. Tlačítkem "Input" je možné přepínat mezi vstupy, LED na čelním panelu pak aktivní vstup signalizují takto:

  • D1 LED svítí, pokud je zvolen optický port 1 (vlevo)
  • D2 LED svítí, pokud je zvolen optický port 2 (vpravo)
  • D3 LED svítí, pokud je zvolen koaxiální port
  • D1-3 nesvítí, svítí pouze LED Power, pokud je vybrán port Aux (2 kanálový analogový vstup)
Shrnutí

Na závěr tedy mohu vyjádřit spokojenost s tímto zařízením. Moje obavy, že bude třeba složitě k němu přivést signál z různých zdrojů a převodník při změně zdroje přepínat, byly liché. V plánu mám ještě nahradit napájecí adaptér napájením z USB portu TV, snad bude proud z USB pro jeho napájení dostatečný. Nevýhodou je pro můj způsob použití snad jen to, že u digitálního zvuku nelze provést frekvenkční korekci zvuku, ani balancování hlasitosti jednotlivých kanálů (hlasitost lze nastavovat pouze přímo na reprosoustavě). Nicméně na internetu jsem našel i negativní hodnocení převodníku, kde byla stížnost na šum při zapojení analogového vstupu (Aux). Dle mého názoru za to bude zodpovědná absence galvanického oddělení vstupu, výstupu, napájení převodníku a zdroje signálu. Když jsem sám zkoušel funkci vstupu Aux připojením k výstupu mobilu (kde je samozřejmě principiálně zajištěno galvanické oddělení), zvuk byl naprosto v pořádku.

Z PC pouze dvoukanálový zvuk?

Po delším používání převodníku jsem zjistil, že zvuk, pokud je zdrojem PC, je pouze dvoukanálový. Jako příčinu předpokládám buď, že TV se na HDMI identifikuje jako dvoukanálové zvukové zařízení a PC dle toho nakonfiguruje výstup, nebo (což považuji za málo pravděpodobné) obecně nainstalované ovladače vícekanálový zvuk neumožňují. Je to zvláštní a celkem pitomé, protože z jiných zdrojů, propojených přes HDMI, je vícekanálový zvuk funkční. Bohužel, jak jsem již psal, PC nemá jiný konektor pro výstup digitálního zvuku, není tedy možné převodník zapojit ani tak, že by se třeba přepínal zdrojový signál mezi PC a TV. Snahu o řešení tohoto problému popisuji v jiném článku na tomto webu.

Aktualizace (květen 2020)

Krátce po sepsání článku jsem si pořídil externí zvukovou kartu s SPDIF optickým výstupem, protože jsem nepřišel na jiný způsob jak z PC (přes HDMI) dostat vícekanálový zvuk. Poněkud otravné na tom je, že musím přepínat zdroje zvuku na PC i převodníku, nebo vícekanálový zvuk oželet. Na podzim 2019 jsem pořídil novou TV, a situace se nezměnila, výstup 5.1 přes HDMI se dále nedaří. Absurdní je, že z XBoxu i jiných zařízení se vícekanál přes TV do převodníku dostane, jen PC (WIndows) je tak chytré, že jako 5.1 ne.e.e.