Zvuk z PC přes HDMI

Abych nějak smysluplně vyřešil zapojení zvuku z více zařízení v obýváku (PC, XBox, BlueRay, Xtreamer), pořídil jsem si převodník SPDIF na analog 5.1 (jeho popis i popis zapojení je na jiném místě tohoto webu). Původně jsem měl 5.1 reprosoustavu propojenou analogem s PC, nyní mám několik zařízení připojeno k TV a z TV optickým kabelem vedu signál do převodníku a z převodníku 6x analog do reprosoustavy. Co se týká propojení, pro zvuk nyní používám 5.1 repro pro všechna zařízení, dříve to bylo pouze PC a ostatní zařízení využívaly reproduktory v TV. Bohužel jsem tímto přišel o výstup vícekanálového zvuku z PC, přestože z ostatních zařízení vícekanálový zvuk možný je.

Potíže se zvukem po HDMI

Jádro problému je v tom, že PC z TV vyčítá konfigurační data (EDID), která obsahují informaci o tom, že TV má pouze stereo reproduktory. OS (Win10) se otrocky spoléhá na tato data, bez ohledu na to, že k TV může být připojena libovolná vícekanélová reprosoustava (5.1). Že TV "propustí" vícekanálový zvuk mám odzkoušeno: zařízení Xtreamer Prodigy mi vícekanálový zvuk přehrává, stejně i XBox 360. Přitom XBox 5.1 zvuk takto přehrává, přestože na něm je povolena identifikace parametrů pomocí EDID. Podobně jako PC se mi ale chová BlueRay přehrávač LG, ten je ale možné zapojit separátním SPDIF výstupem (CINCH). Bohužel moje PC má HDMI (popř. DVI a DP) jako jediný výstup digitálního zvuku.


Nastavení digitálního zvuku přes HDMI (dostupné je pouze stereo)


... a nějak takhle bych byl rád, aby to vypadalo

EDID override - řešení?

Po celkem intenzivním pátrání o této problematice na webu jsem našel informace, že by řešením mohla být utilita "Monitor Asset Manager" (zkráceně Moninfo). Ta umí z monitoru (či ze souboru) načíst EDID data a vytvořit INF soubor tj. v podstatě upravený ovladač monitoru (TV). Tento ovladač umožňuje do registru Windows zapsat upravená data EDID a tyto systému vnutit místo originálních. Data je tedy samozřejmě před instalací třeba náležitě upravit, v našem případě doplnit podporované zvukové formáty a dostupné reproduktory. Jako návod k úpravě je možné použít informace z tohoto fóra, pro svoji TV jsem ale našel EDID již upravený.


Originální data EDIT (vyčtená z TV)


Upravená data EDID

S instalací hotového INF to není úplně jednoduché, protože Win10 vyžadují digitální podpis ovladače. Postup je tedy následující:

  • restartovat PC se stisknutou klávesou SHIFT
  • zvolit "Odstranit potíže" / "Upřesnit možnosti" / "Nastavení spouštění" / "Restartovat"
  • vybrat pomocí F7 "Zakázat vynucení podpisu ovladače"
  • ve správci zařízení vybrat ovladač monitoru (TV) a aktualizovat
  • zvolit z disku, najít upravený soubor INF a potvrdit dialog s upozorněním, že chybí podpis
  • po instalaci provést restart

Bohužel fázi očekávání vystřídala fáze zklamání. Upravený ovladač se sice nainstaloval (to je možné mj. poznat podle změny názvu ve správci zařízení), ale ve zvukových zařízeních k žádné změně nedošlo. Dle informací na internetu se mi jeví, že to bude nějakou změnou ve Windows 10, a je nyní možné pouze vnucení první (video) části 128B EDID. Druhá, rozšířená (audio...) část EDID zůstává zřejmě ignorována.

Závěr

Zatím se mi bohužel problém vyřešit nepodařilo. Snad v budoucnu nastane nějaký pokrok, pak bych sem výsledek doplnil a článek patřičně zeditoval.