Oprava Xboxu s nefunkční DVD mechanikou

Při shánění příslušenství k Xboxu jsem narazil na jednom z eshopů na nabídku Xboxu360 s nefunkčním DVD za celkem symbolickou cenu. Řekl jsem si: inu co, za ty peníze provedu operaci, při troše štěstí snad ani plynule nepřejde v pitvu. Celkem jsem netušil, jaké příslušenství má nabízená konzole integrované, jasné bylo pouze to, že se jedná o typ E a je bez zdroje. Typ E je nejmlatší varianta Xboxu 360, dorazil mi kus s interním úložištěm 4GB. Trošku jsem doufal, že by v konzoli mohl být HDD 250 nebo 500GB, to by ale asi cena byla poněkud vyšší.

První zapnutí

Z rodinného Xboxu jsem si půjčil napájecí zdroj, připojil jej k Xboxu a zahájil zkoušení funkce. Xbox hned při startu vypláznul "jazyk" na DVD a po pokusech o jeho vrácení do útrob jej vyplazoval opakovaně. V ostatních směrech konzole fungovala na 100%. Takže dalším krokem byla logicky kontrola DVD mechaniky.

Operace

Nejdřív přikládám odkazy na návody k rozborce Xboxu a DVD mechaniky:

Návod k rozebrání Xboxu360E na iFixit
Návod na vyjmutí DVD mechaniky z Xboxu360E na iFixit
Návod k rozebrání Xboxu360E na YouTube
Návod k demontáži DVD mechaniky LiteOn z Xboxu 360 S  na YouTube

Rozborka Xboxu je v určitých bodech celkem komplikovaná. Celkem snadno lze pomocí "trsátka" odstranit bočnice plastového krytu, hůř se rozebírají hlavní plastové kryty - západky na zadní straně, především ta u napájecí zděře, celkem drží a nejsou přístupné páčidlu.

Poté co hlavní kryt povolil a podařilo se mi jej sejmout, okamžitě jsem západky trochu upravil, aby rozebírání bylo snažší, správně jsem totiž tušil, že dovnitř polezu ještě několikrát. Po vyšroubování šesti dlouhých šroubů, sejmutí víka a opatrného odpojení čelního panelu jsem se konečně dostal k DVD mechanice. Uvnitř mechaniky jsem našel na konci dráhy plotny pro DVD kus vaty. Ten v mechanice nejspíš uvíznul, když se předchozí majitel snažil čistit optiku DVD. Problémy se čtením tím ale nevyřešil, přidal jen další problém, který se možná neprojevil hned, ale až se vata dostala do místa, kde bránila dovření DVD.

Jakmile jsem zjistil, že i po vyjmutí vaty, kdy odezněl problém s opakovaným vysouváním DVD, mechanika stále odmítá číst, začal jsem prohledávat informace na internetu. Tam jsem se dle očekávání dočetl, že za poruchy čtení je typicky zodpovědný "vysvícený" laser. Přestože se dle některých informací dá dočasně problém řešit posílením proudu do laseru, prohledal jsem ebay, a po zjištění, že náhradní laser lze pořídit za cca 80 Kč, jsem se rozhodl jej pořídit. Nastala tedy doba odpočinku a vyčkávání na doručení nového laseru.


Typ DVD mechaniky zjistíme ze štítku


Laser v mechanice Xboxu...


... jeho typ (5XXR) je možné zjistit ze štítků na druhé straně

Po cca dvou týdnech kdy nový laser dorazil jsem zahájil další fázi opravy. Po odpájení "blobu" z laseru, který zajišťuje jeho ochranu proti zničení statickou elektřinou, jsem nainstaloval laser do mechaniky. Po zapnutí Xboxu a zkoušky čtení mě však čekalo zklamání, protože mechanika nadále odmítala cokoli číst. V průběhu výměny laseru mě ale zaujalo, že jde ztuha motorek posuvu laseru, v porovnání se vzorovým videem na YouTube. Na videu se při posouvání laseru šnek motorku otáčel, mě však uchycení laseru po šneku jen přeskakovalo. Zaměřil jsem tedy svou pozornost na tento motorek, vyjmul jej a zjistil, že má "vyžvejkanej korybut" (uložení hřídelky). Nasledovalo tedy opět hledání na ebay a objednání motorku, stál mě dalších cca 100 Kč.


Na snímku lze vidět "vyšinutou" vůli v otvoru pro hřídelku


Místo originálního typu 032A1P dle snímku výše jsem na ebay sehnal kompatibilní 032ACP

Po dalším zhruba 14-ti denním čekání mi motorek dorazil, k pokračování opravy jsem se ale dostal až poněkud později vzhledem k delší služební cestě. Po návratu domů jsem se na to konečně opět vrhnul. No a vida, výsledek se dostavil, mechanika začala okamžitě bezproblémově číst i se starým laserem. Následovalo tedy zkompletování DVD, následně celého Xboxu a jeho provozní odzkoušení. Vše již funguje jak má :).

Závěrečné pindy

V popisu jsem pominul operace a pokusy, které by výklad komplikovaly a prodlužovaly, a navíc se mi ukázaly být slepou cestou, jako např. ladění proudů laserů, shánění motorku ve vyřazených DVD mechanikách atp. Po instalaci motorku jsem již mechaniku odzkoušel jen s původním laserem, laser z ebay se mi už zkoušet nechtělo. Byl jsem totiž rád, že Xbox konečně dělá, co má, a můžu ho konečně zavřít.  Laser jsem  na ebay pořídil kompatibilní 15xx, protože 5xxR byl hůř dostupný a podstatně dražší. Obecně díly pro mechaniku v mém Xboxu (LiteOn DG-16D5S) lze použít některé díly ze starších podobných provedení (DG-16DS2 až DS4).

Z ebay jsem taky pro Xbox pořídil nový napájecí zdroj. Nejedná se ale o originál od MS, ale o čínskou kopii. Xbox s ním funguje, stále ale přemýšlím o tom, jestli s ním konzoli provozovat. Více o tomto dilematu napíšu v samostatném článku.