Zdroj pro Xbox360E (Čína)

Jak jsem psal ve článku o opravě Xboxu360E, na ebay jsem pro něj koupil čínský klon zdroje. V tomto článku chci popsat zkušenosti s tímto zdrojem. Protože mi to nedalo, zdroj jsem také otevřel, abych se podíval, není-li v něm nějaká evidentní zrada, která by ohrožovala život napájeného Xboxu. Po otevření jsem pořídil několik fotografií o něž se podělím níže.


Pohled do nitra zdroje 

Vizuální kontrola provedení byla celkem bez překvapení, kvalita odpovídá mému očekávání - zkrátka nic-moc. Materiál DPS je obdobný originálu od LiteOn (fotky jsem našel jen pro zdroj Xboxu360S), ale kvalita pájení a očištení desky je mnohem horší. Největší potenciální hrozbou bude zřejmě kvalita použitých kondenzátorů a funkčnost ochran proti přepětí a proudovému přetížení. Funkci ochran bohužel nejsem schopen posoudit, snad dle typů použitých součástek.

Co mě však vyloženě zarazilo, je použití lineárního stabilizátoru 7805 pro větev 5V. Na štítku zdroje je totiž udáváno zatížení této větve 1A, což sice tento IO umožňuje, ale těžko by déle takový proud snášel bez jakéhokoli chladiče. Primární větev stabilizátoru je připojena k hlavnímu napětí spínaného stabilizátoru - tj. 12V. Při zatížení 1A by tedy na 7805 byla ztráta 7W. Doufám tedy, že Xbox tuto větev využívá jen jako "stand-by" napájení a nesosá z toho nějaký větší proud. Toto ještě hodlám více prozkoumat, pokud by proudový odběr byl větší, doplnil bych na stabilizátor minimálně nějaký chladič. Naštěstí je ve zdroji nainstalován alespoň malý ventilátorek, který částečně odvod tepla zajišťuje. Proti originálnímu provedení je ale tento ventilátor výrazně hlučnější a jeho umístění také není zcela ideální.

Dodatek ke článku č.1 - měření teploty

Jak jsem psal výše, zarazilo mě řešení napájecí větve 5V pomocí IO 7805, a sliboval jsem další průzkum tohoto problému. Prozatím jsem tedy vyzkoušel změřit teplotu na pouzdře IO za provozu zdroje (na pouzdro jsem připevnil snímač Ni1000/6180, abych mohl měřit teplotu při uzavřeném zdroji). Změřené teploty byly dle mého očekávání příšerné: v režimu stand-by teplota rostla ke 150°C (>1950ohm), po zapnutí Xboxu pak klesla na cca 106°C (1660ohm). Pokles teploty po zapnutí lze logicky vysvětlit tím, že odběr z 5V se zapnutím nezvýší, dojde ale ke spuštění ventilátoru, který zajistí alespoň nějaké chlazení pouzdra.

Dalším zkoumáním jsem přišel na to, že odběr z větve 5V je závislý na tom, co je připojeno k USB. K Xboxu jsem totiž během měření, popisovaného výše, měl připojený externí HDD. Když jsem si všiml, že se HDD probírá k životu už po připojení adaptéru do zásuvky, došlo mi, že je napájen dokonce i když je Xbox ve stand-by režimu. To mě celkem překvapilo, protože mi není úplně jasné proč to tak je. I když vlastně z USB žijí třeba i gamepady, a těmi lze Xbox zapínat. HDD je ale celkem solidní proudový odběr a k Xboxu jich lze teoreticky připojit několik (max. 4). Na štítku zdroje je ale uveden proud z 5V max 1A, což je na napájení 4x USB a ještě kdovíčeho dalšího v Xboxu (Kinectu, interního HDD, DVD...) dost málo. Za standardních podmínek to asi jakštakš vyjde, ale třeba externí HDD dokáže odebírat přes 0.5A.

Dodatek ke článku č.2 - měření proudů

K tomu se prozatím chystám, jakmile bude čas, zkusím změřit odběr alespoň z větve 5V. Z výše uvedeného je jasné, že k odběru "holého" Xboxu je třeba přičíst také to, co je připojeno k USB.

Závěr

Z toho, co jsem zjistil, vyplývá, že koupi a používání tohoto zdroje nelze rozhodně doporučit. Pokud by někdo přecejen chtěl tento zdroj používat, je naprosto nutné alespoň vyřešit chlazení regulátoru 7805. Lépe ale bude jej nahradit spínaným regulátorem, který bych doporučoval nadimenzovat více než jen na proud 1A.


Jako náhradu 7805 se chystám použít modul spínaného zdroje s MC1584EN
(modul lze pořídit na ebay kolem 20Kč za kus)


Schéma modulu, před instalací je modul třeba nastavit na výst. napětí 5V


Primární strana zdroje ze strany spojů


PWM regulátor L2269 - hlavní řídící obvod spínaného zdroje (datasheet L2269)

Sekundární strana zdroje ze strany spojů


Zřejmě N-MOS spínač výstupního napětí 12V (datasheet AO4410)


Primární strana ze strany součástek...


...a ještě z jiného úhlu


Sekundární strana zdroje ze strany součástek...


...z jiného úhlu pohledu, stabilizátor 7805 je součástka v pouzdře TO-220 nad tlumivkou...


...ještě odjinud...


...a poslední pohled na sekundární stranu