Digitální vícekanálový zvuk z PC přes optiku a HDMI

Už před lety jsem se zabýval přenosem digitálního vícekanálového zvuku z PC do svého audiosystému 5.1. K převodu z digitálního signálu na vícekanálový analog, ke kterému mám připojeny vlastní reproduktory, používám převodník pořízený na eBay. Více o tomto převodníku je v prvním, již dříve publikovaném, článku. Ve druhém, o něco mladším článku, jsem pak popisoval snahu o propojení PC, BlueRay přehrávače, XBoxu s TV a audiosystémem, kde snahou bylo využít k propojení PC > TV > převodník > repro jednoduše HDMI. Tato snaha nakonec vyšla naprázdno. Pro názornost i sem přikládám schéma mého propojení:

Na obrázku výše je 32" TV Samsung, kterou jsem přeloni nahradil 55" Philipsem s 4K zobrazením. PC mám s TV propojené HDMI kabelem obdobně jako na obrázku (nesouhlasí číslování HDMI konektorů - PC je na HDMI1). Protože se mi zatím nepodařilo rozlousknout přenos vícekanálového zvuku po HDMI (do TV) / OptoSPDIF (do převodníku), propojil jsem PC optikou přímo k druhému optickému vstupu převodníku. Proti konfiguraci popisované v předchozích článcích jsem provedl ještě jednu změnu. Vyměnil jsem základní desku PC, takže nyní mám zvukovku s SPDIF (i optikou) přimo na desce. Dřiv jsem totiž používal externí zvukovku, která 5.1 po optice zvládala.

(Ne)funkce 5.1 audia přes SPDIF

Propojení samostatným optickým kabelem mi celkem komplikuje ovládání, protože v případě PC vyžaduje při přepnutí zdroje signálu na TV současně přepnout také vstup na audio převodníku (pokud by fungoval výstup 5.1 přes HDMI, tato pakárna by odpadla - to by ale bylo příliš snadné). Pro z hlediska zvuku nenáročnou práci na PC tedy využívám stereo spojení přes HDMI, pokud ale chci pomocí PC např. sledovat film, je hold nutné provádět přepínání.

Pomineme-li tedy onu pakárnu s přepínáním, situace vypadá celkem jednoduše: stačí PC s převodníkem propojit optickým kabelem a voila... ale kdepak, to by sis hochu představoval moc jednoduše. To co dřív (rozuměj v dobách Win7) fungovalo je potřeba nějak zmršit nebo alespoň pořádně zkomplikovat. Na internetu jsem na to téma našel úvahy, že se jedná o vypršení/rezignaci licencí Realteku na Dolby... snahu preferovat spojení zvuku pomocí HDMI (to ale taky bez komplikací nefunguje), a podobně. Výsledkem v každém případě je, že současné ovladače (tj. pro Win10) od Realteku výstup vícekanálového zvuku pomocí SPDIF zkrátka zařízly. Pomocí zvukovky Realtek tedy vícekanálový zvuk dostanete jen analogově - tož vítejte ve dvacátých letech 21. století!

"Inu což, nějaké řešení snad existuje ne?" řekl jsem si a zapátral po internetu. A vskutku jsem cosi našel. Řešení spočívalo v úpravě ovladačů tím způsobem, že se do nové verze ovladačů vložily starší DLL knihovny (které patřičnou obsluhu SPDIF obsahovaly), upravené ovladače se nainstalovaly, vytvořil se určitý záznam v registrech, reset a...
Když jsem se o výše uvedené pokusil, SPDIF se mi tím vícekanálově rozchodit nepodařilo. Nicméně ve vlákně diskuse, která se touto problematikou zabývala jsem objevil jiné řešení, které nakonec vedlo k vytouženému výsledku.

Hurá - optika konečně funguje

Výše zmíněným řešením je modifikace ovladačů pomocí AAFDCHDriverMod. Postup instalace modu je následující:

  1. Nejdřív je vhodné mít nainstalovánu co nejaktuálnější (popř. co nejfunkčnější) verzi ovladačů pro zvukovku.
    (není žádoucí instalovat ovladače modifikované výměnou DLL, obvykle vyhoví ovladače nabízené výrobcem základní desky, jsou-li k dispozici pro patřičný OS, tj. Win10).
  2. Na GITHUB/AlanFinotty/AAFDCHDriverMod si stáhneme nejmladší balíček s modem
    (v mém případě to byl soubor AAFAudioPackDCH-6.0.9102.1.exe)
  3. V Nastavení/Aktualizace a zabezpečení/Pro vývojáře je třeba zapnout Vývojářský režim
    (napoprvé jsem v průvodci přehlédl tento požadavek, spustil instalaci bez toho... no a nedopadlo to)
  4. Spustíme instalaci balíčku a pokračujeme dle instrukcí průvodce

  5. Jakmile nás průvodce zavede do části, kde se volí, které komponenty instalovat, vybereme, co chceme a co ne, a pokračujeme pomocí "Next"

    (tady jsem se poněkud ztrácel, protože v pokynech z vlákna, které mě na tento mod zavedlo stálo:
    "I recommend using the standard driver (not the DHC one). On install, select only "APO with DDL/DTS" and unselect the rest. Then to encode Windows 5.1 audio to Dolby or DTS for your gaming in proper surround sound, just select the "Dolby Digital Live" or "DTS Connect" in Windows's "Sound Control" panel."
    Průvodce ale měl položky pojmenované poněkud jinak, takže jsem nechal vybráno to, co bylo přednastaveno a doufal jsem, že to nic nepomrví. Zřejmě by pro můj účel stačilo nechat volby jen takto:
  6. Na konci průvodce je vyžadován restart, po jeho provedení jsem již v nastavení zvuku našel zmodifikovaná zvuková zařízení, a po vyzkoušení funkce již optika fungovala, jak má.
  7. Po úspěšné instalaci je vhodné opět vypnout Vývojářský režim
  8. Prošel jsem ještě nabídku Start, abych zjistil, co všechno se do systému nainstalovalo. Přibyly čtyři nové položky, tak jsem je postupně zkusil spustit. Bohužel nefungovaly, předpokládaly zřejmě v systému přítomnost nějakých HW či SW komponent, které jsem neměl. Zřejmě jsem tedy při instalaci měl v průvodci instalaci těchto položek vypnout (jedná se o Dolby Atmos, Sonic Studio 3, Sound Blaster Connect a Realtek Audio Console).

Upozorňuji na to, že postup předpokládá zvukovku Realtek, na zařízeních jiných výrobců by zřejmě nebyl funkční. Určitou daní za funkční optický výstup je to, že mi mod pro změnu zrušil možnost využití vícekanálového analogového výstupu, který ale nevyužívám, tak mě to až tak nepálí (využívám jen stereo výstup, když k PC připojuji sluchátka). Nicméně někoho by to možná pálit mohlo.

Konektory, které se standardně pro vícekanálový analog využívají mod zřejmě "přemiklíkoval" na vstupy (soudím podle ovládacího panelu zvuku, funkčnost jsem nezkoušel), to by se naopak někomu mohlo hodit - měl by takto k dispozici 6 vstupních kanálů (tj. 3x stereo kanál). Dále bylo třeba si pohrát s nastavením chování konektorů, aby přední konektory fungovaly, jak chci - musel jsem vypnout detekci při připojení nového konektoru.

Co mi zbývá ke štěstí? Chci funkční vícekanál po HDMI!

Zrekapituluji, v čem je jádro problému. To je zřejmé i z již dříve uvedeného TADY.

  • Mám PC s HDMI výstupem (ten vícekanálový zvuk umí, takže OK)
  • Mám 5.1 reprosoustavy s SPDIF převodníkem (umožňují připojení vícekanálového zvuku optikou, taky OK)
  • Mám TV s HDMI vstupy a SPDIF optickým výstupem (člověk by si řekl: "OK, tak to propojíme a jedéém..." avšak nikoliv)

Zádrhel je v tom, že TV má vlastní reproduktory (stereo) a systém sdílení informací mezi PC a zobrazovadlem (v mém případě TV) o tom, co TV umí (rozlišení, opakovací frekvence, polarita signálů i audio možnosti) řeší systém EDID. Po připojení k monitoru si z něj PC pomocí Plug&Play zkrátka "stáhne" tuto informaci (popř. ji vytáhne z ovladače monitoru).
No a tady nastává problém v tom, že monitor PC sdělí, že má pouze stereo reproduktory. PC se podle toho bohužel zařídí tak, že přes to nejede vlak (hle - vzniká mi z toho báseň), totiž nedovolí do HDMI pustit více než dvoukanálový zvuk.

Už dřív (tady) jsem se "bavil" tím, že by tedy stačilo zmanipulovat EDID a bylo by snad vyhráno. Bohužel jsem tenkrát sice našel nástroj k editaci EDID, kterým jsem vytvořil nový ovladač monitoru (tj. mé TV), zprovoznit vícekanál se mi ale nepodařilo. Je zbytečné, abych znovu opakoval, jak jsem tehdy postupoval, koho to zajímá, dozví se to v onom starším článku.
Při současných pokusech jsem však objevil jiný konfigurační nástroj, který dokáže EDID upravovat. Tady je odkaz:

Custom resolution utility

Tato utilita (zkráceně CRU) dokáže parametry monitoru upravovat přímo. To znamená, že po spuštění si je rovnou načte. V mém případě to vypadalo nějak takhle:

Screenshoty CRU jsem nasnímal až po provedených úpravách, takže se tím popř. nenechte zmást.
Pro účely úprav audio možností nás celkem nezajímá nic jiného, než boxík "Extension blocs...", kde vybereme zobrazenou položku "CTA-861..." a zvolíme "Edit...".

Otevře se nám dialog rozšiřujícího bloku, kde nás v boxíku "Data blocks" zajímá položka "Speaker setup"...

...kde jsem tlačítkem "5.1" vybral požadovanou konfiguraci reproduktorů (lze samozřejmě vybrat i 7.1). OK nás vrátí do předchozího okna, kde nyní v boxíku "Data blocks" vybereme položku "Audio formats"

Tady dle potřeby navýšíme počty kanálů u jednotlivých kodeků a opět potvrdíme OK. Pomocí OK pak ukončíme i předchozí dialog "Extension Blocks" a celý CRU.
Tím bychom měli mít EDID upravený. Nyní je třeba restartovat ovladače, aby se změny projevily. K tomu slouží prográmky "reset.exe" (reset64.exe) v adresáři CRU. Ty ale zřejmě resetují jen grafiku, takže se sice promítnou případné změny rozlišení apod. (které jsme nedělali), vlastnosti nastavení zvuku ale zůstávají beze změn. Necháme tedy "reset.exe" ležet a provedeme restart celého PC.

Po restartu bychom již měli v nastavení zvuku vidět toto:

...po výběru "Rozšířeného nastavení" se dostaneme do ovládacího panelu zvuku...

...kde tlačítkem "Konfigurovat" spustíme průvodce nastavením reproduktorů:

Takže to vypadá na vítezství!

Co je zase špatně?!

"Famfula! ..."
"Famfula, jak to chodí?"
"Chodí to výborně... ale neseje to."
"Hmm... to je u secího stroje dost podstatná závada, ne?"

Výše uvedený mem z filmu Marečku, podejte mi pero vystihuje, jak jsem dopadl. Jenom nevím, kde to "mám zalepený barvou". EDID se tedy podařilo upravit, ve vlastnostech zvuku lze nyní konfigurovat vícekanálový zvuk, když ale poklepu na jednotlivé reproduktory audiosystému (myslím v dialogu na posledním screenshotu výše), zvuku se dočkám jen ze dvou předních.

Opravdu netuším, kde se chybějící zvuk ztrácí. PC skrze upravený EDID umožní konfiguraci vícekanálového zvuku, takže bych předpokládal, že do HDMI nyní poteče datový proud tomuto nastavení odpovídající. Že by tedy TV tento proud nedokázala zpracovat, tj. bypassem pustit na optický výstup? To se mi nezdá, protože když do stejného HDMI vstupu připojím jiné zařízení (XBox, BlueRay), TV na výstup 5.1 normálně pustí. TV by tedy nějak musela detekovat, že je připojený právě počítač, a jen v tom případě datový proud omezit.

Diskusní téma: Digitální vícekanálový zvuk z PC přes optiku a HDMI

Uz me to jede :)))

Tak jak jsem psal prvně: už mě to jede.
Postupoval jsem podle tvého návodu. Použil jsem CRU a překecal Win, že TV zvládne 5.1 DTS. V nastaveni TV jsem dal vystup přes optiku a režim AUTO. V nastaveni zvuku jsem zvolil 5.1, ale test reproduktorů mě taky nejede. Zahrajou jen přední a pak ticho. Ale pokud pustím film přes Filmy a TV pořady, tak domácí kino pozná DTS a hrajou všechny bedny. To stejné mě funguje i u Kodi (tam jsem to ještě musel povolit v nastaveni). Jen mě to nejede přes VLC a ani MPC. Tam to asi bude potřeba ještě nějak nastavit.

Takže za mě O.K.

PS: ta volba zvuku přes sluchátka na to nemá vliv. Jak jsem toho zkoušel moc, tak jsem se s tím nechal trochu zmást.

Uz me to jede :)))

Ahoj,
Mám stejné zapojení jako ty PC - hdmi - TV - spdif - reciever 5.1
Sám jsem s tím laboroval asi týden a dnes jsem konečně rozjel. Postupoval jsem podle tvého návodu. Ale ještě jsem změnil ve vlastnostech zvuku volbu na prostorový zvuk do sluchátek (nebo tak nějak se to jmenovalo). Teď už jsem to musel vypnout a nepamatuji si to přesně. Pokusím se sem poslat obrázek a přesný popis

nieje speakers setup

Cauko dakujem za dobry prispevok ale mne sa nezobrazi speakers setup ked prekliknem v CRU programe na Panasonic TV.
Mam Speakers setup len pri reprakoch od PC a od Monitoru. Setup mam rovnaky ako ty . PC- HDMI- Tv -Spdif-5.1 domace kino.
Skusal som aj pridat speaker setup aj menit audio formaty do CTA-861 ale stale funguje len stereo.
Otazka: Je mozne ze mam stary HDMI kabel 1.3 ktory nepodporuje prenos viac ako stereo?
Spdif je dobry skusal som DVDcko tam surround ide.
Diky

Přidat nový příspěvek